stoltmuslim.blogg.se

En blogg som representerar det muslimska klädmärket "stolt muslim". Innehåller nyheter, uppdateringar, erbjudanden och verkliga historier som har med klädmärket och dess grundare att göra.

inlägg numero uno: Ramadan dag 29 2013

Kategori: Allmänt

bismillahirrahmaanirraheem
 
Assalaamu aleikum!
 
Det är Eid! Al-hamdulillah! Bröt fastan för sista gången detta år för 2 timmar sen och ser fram emot morgondagens festligheter med familjen. Vi har i alla år alltid ätit en härligt god eid-lunch hemma med tårta som efterätt men imorgon tänkte vi prova något nytt; resturang. Planen är att hela familjen ska gå tillsammans på resturang och äta en trevlig eid-måltid. Sen köper vi tårta och äter den hemma. Vi får se hur det går med alla 5 barnen (4-14 år gamla). Matkrig på resturang är en möjlig konsekvens. Nu till vad denna blogg egentligen ska handla om.
 
Idén till klädmärket "Stolt Muslim" dök upp i min hjärna för 4 dagar sedan, alltså lördagen den 3 augusti 2013. Jag och min fru var i Södertälje för att uträtta några ärenden. Både jag och min fru är muslimer, närmare bestämt svenska konvertiter. Jag är lång, ljushyad, grönögd med ett stort helskägg och min fru är kort, mörkhyad med heltäckande abaya och hijab. Vid detta tillfälle i Södertälje var jag även klädd i muslimska kläder; En rödbrun thobe med korta ärmar som slutar en bit ovanför vristerna. Vanligtvis när jag och min fru är ute på offentliga platser såsom torg, gallerior och liknande så får vi en del blickar, vilket är helt förståeligt för vi är en ganska ovanlig kombination. Men i Södertälje var blickarna fler, intensivare och dessvärre mer hatiska och nedvärderande. Jag vill inte dra folk eller folkslag över en kam men jag tror att de flesta som gav oss dessa blickar var kristna syrianer. Jag har hört att de inte alls gillar muslimer, milt sagt. Jag vet inte vad det kan bero på men det finns säkert en förklaring om man går tillbaka några hundra år i tiden och analyserar konflikterna i mellanöstern. Hur som helst, jag reagerade på blickarna, så klart. Ju fler nedvärderande och negativa blickar jag fick desto mer rätade jag på ryggen och försökte se så stolt ut som möjligt. Jag vägrade låta dem försvaga eller förminska mig och min kärlek till min religion. Och då kom tanken bara så där: Tänk om jag bar en T-shirt på vilken det stod med stora, stolta, starka bokstäver; STOLT MUSLIM. Va grymt det skulle vara! Va skönt det skulle vara! Då skulle jag faktiskt inte bry mig om försöka sträcka på ryggen och liksom se stolt ut med ansiktet. Jag skulle kunna slappna av, vara mig själv och bara låta tröjan tala.
 
Denna första tanke har nu utvecklats till idén om ett klädföretag av och för muslimer. Mer om detta i kommande inlägg.
 
// Y
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: